محصول و خدماتتون باید به راحتی و بدون اشتباه قابل شناسایی باشه و هرجا که لازمه بشه اونها رو ردیابی هم کرد.
شناسایی یعنی چه؟
یعنی محصول یا خدمت یک اسم و شناسه مشخص داشته باشه که معلوم باشه چی هست تا بصورت اشتباه استفاده نشه.
این شامل محصول نیمه ساخته هم میشه.
مثال: در یک شرکت تولید لوازم خانگی ۱۰۰ ایستگاه کاری وجود دارد که قطعات ۵ محصول لوازم خانگی را تولید می کنند.حالا چطور باید بفهمیم که قطعات تولید شده متعلق به کدام محصول است؟ آیا کیفیت آن کنترل شده یا خیر؟آیا قطعه تولید شده مردود یا معیوب شده؟
پاسخ همه این ها در ایجاد یک روش مناسب برای شناسایی محصول است که؛
الف- یک نام، کد یا بارکد برای هر قطعه تعیین کند.
ب- وضعیت قطعه تولید شده را مشخص کند. مثلن سبد سفید برای قطعه تولید شده و کنترل نشده، سبد سبز برای قطعات تایید شده و سبد قرمز برای قطعات مردود و معیوب
ردیابی یعنی چه؟
این سوال را با مثال پاسخ خواهم داد.
همین الان به جعبه داروهای منزل مراجعه کنید و یکی از داروها بردارید و دنبال یک عدد بلند که معمولن قبل از آن عبارت Batch no. خورده بگردید. همین کار را می توانید با تمام مواد غذایی معتبر شرکتی هم انجام دهید.
خوب این عدد چیست و به چه درد می خورد؟
این عدد در واقع کد ردیابی محصول شماست که بر اساس آن تولید کننده، به عنوان مثال می تواند موارد زیر را در مورد محصول مشخص کند:
الف- محصول در چه تاریخ و ساعتی تولید شده
ب- محصول توسط چه دستگاهی تولید شده
پ- محصول توسط کدام اپراتور تولید شده
ت- محصول توسط چه کسی تایید کیفیت شده
ث- مشخصات مواد اولیه بکار رفته در محصول چیست
خوب چه استفاده ای دارد؟
الف-کسب و کار وقتی یک محصول برگشتی از مشتری دریافت می کند از طریق کد ردیابی می تواند مشکل را بررسی و کمک کند علت را پیدا کند.
ب- کسب و کار متوجه می شود یکی از عوامل موثر بر کیفیت مثل مواد اولیه اشکالی داشته که متوجه آن نشده است و الان این ماده اولیه تبدیل به محصول شده و توزیع شده است.
در هر دو حالت بالا با اجرای دستورالعمل فراخوان اضطراری، تمام محصولات مشکوک به اشکال فراخوان یا درخواست برگشت، می شوند تا آسیبی به مشتری نرسانده یا باعث نارضایتی او نشود.
#کسبوکار #کسبوکاراینترنتی #کسبوکارموفق #کسبوکارآنلاین #کسبوکارخانگی #کسبوکارمجازی #کسبوکاراینستاگرامی #کسب_و_کار #بوم_کسبوکار #کسب_درآمد #فروش #فروش_آنلاین #کسب_درامد #کسب_درآمد_اینترنتی #کسبوکاردرخانه #رشد_کسبوکار #کسب_کار #کارآفرین #کارآفرینی#مدیریت_کسب_و_کار#مدیریت_فروش#کسب_و_کار#موفقیت#موفقیت_در_تجارت#کسب_و_کار_اینترنتی #سودآوری #درآمد #درآمدپایدار #آموزش #سیستماتیک #حل_مسئله