اینکه یه کاری رو به بیرون کسبوکار میسپرید تا انجام بدهند، معنیاش این نیست که مسئولیتی دربارهاش ندارید. برای اون هم باید برنامه و کنترلهای لازم رو تعریف کنید.
در نوشته شماره ۱۴ به این موضوع اشاره شد که برای تمرکز روی مهارت و برتری اصلی، چالاکی، کاهش نیاز به سرمایه در راه اندازی کسب و کار و… بهتر است هر کاری رو که امکانش هست، برونسپاری کنید.
اما برونسپاری هم نکاتی دارد که باید رعایت شود:
الف- داده ها و اطلاعات لازم و کافی باید در اختیار کسب و کار بیرونی قراردهید.
این داده ها باید به طور روشن خواسته ها و الزامات شما را مشخص کنند و جای تفسیر و ابهام نداشته باشند.
مثال: شرکت به لوازم تحریری طرف قرارداد درخواست یک کازیو می فرستد.(کازیو وسیله ای چند طبقه است که روی میز قرار می گیرد برای طبقه بندی اسناد و مدارک)
تامین کننده یک کازیو برای شرکت مشتری می فرستد اما آنها آن را نمی پسندند و پس می فرستند.
این بار شرکت درخواست کازیو خود را به این شکل تکمیل می کند:کازیو سه طبقه، از جنس پلاستیک، به رنگ طوسی و با قابلیت کم و زیاد کردن طبقات. در انتها عکس محصول مشابه را هم برای تامین کننده می فرستد.
ب- شایستگی و مشخصات افرادی که در برونسپاری نقش دارند باید تعیین شود.
مثال: رستوران به پیکی که خدمات ارسال غذا را انجام می دهد اعلام می کند: موتور سواران باید لباس فرم داشته، مرتب و تمیز باشند، رفتار مودبانه با مشتریان داشته باشند و اصول حمل و نقل و تحویل غذا را بلد باشند و با محموله غذا تک چرخ نزنند!!
پ- همانطور که در نوشته شماره ۲۰ توضیح داده شد، نحوه ارتباط با تامین کننده با کسب و کار باید مشخص باشد.
ت- کسب و کار باید مطمئن شود که کار برونسپاری شده آیا درست انجام شده یا خیر؟
مثال: اپلیکیشن اسنپ @snapp_team بعد از هر سفر از مسافر در مورد عملکرد راننده نظرسنجی می کند. بانی مد @ banimodecom بعد از تحویل هر سفارش، تماس تلفنی می گیرد و در مورد عملکرد پیک و نحوه تحویل سفارش از مشتری سوال می پرسد.
اما یادآوری می شود، هرجا که ممکن باشد خود کسب و کار باید محصول یا خدمت را قبل از تحویل به مشتری کنترل و تایید کند.
ث- کسب و کار باید طبق یک طرح و برنامه، بر عملکرد تامین کننده نظارت داشته باشد.
مثال: در کترینگ های شرکت های هواپیمایی به دلیل حساسیت بسیار بالای کیفیت و سلامت غذا، شرکت های هواپیمایی یک ناظر مداوم در کترینگ دارند.
نکته مهم: میزان حساسیت و کنترل بر روی یک تامین کننده، به تاثیر کار او روی محصول و خدمات و رضایت مشتری ارتباط دارد.
بهترین محصول دنیا را هم که تولید کنید، حین حمل و نقل و تحویل به مشتری ممکن است تبدیل به یک کالای معیوب و به درد نخور شود.
#کسبوکار #کسبوکاراینترنتی #کسبوکارموفق #کسبوکارآنلاین #کسبوکارخانگی #کسبوکارمجازی #کسبوکاراینستاگرامی #کسب_و_کار #بوم_کسبوکار #کسب_درآمد #فروش #فروش_آنلاین #کسب_درامد #کسب_درآمد_اینترنتی #کسبوکاردرخانه #رشد_کسبوکار #کسب_کار #کارآفرین #کارآفرینی#مدیریت_کسب_و_کار#مدیریت_فروش#کسب_و_کار#موفقیت#موفقیت_در_تجارت#کسب_و_کار_اینترنتی #سودآوری #درآمد #درآمدپایدار #آموزش #سیستماتیک #حل_مسئله