اگه طراحی محصول و خدمات با شماست، حدود ۷۰% کار توی این مرحله اتفاق میافته. عجله نداشته باشید و با حوصله این مرحله رو انجام بدید.
قبل از هر کاری اول نگاهی به نوشته شماره ۶ بیاندازید.
راجع به یک چرخه ۴ مرحله ای توضیح داده شد و آنجا هم راجع به اهمیت مرحله یا فاز طرح ریزی صحبت شد.
طراحی درست به شدت جلوی دوباره کاری و اصلاحات بعدی را می گیرد.
آمار و شواهدی وجود دارد که اگر یک اشتباه در مرحله طراحی شناسایی شود، رفع آن ۱ واحد هزینه و در مراحل بعدی بین ۱۰ تا ۱۰۰ واحد هزینه خواهد داشت.
مثال: معمار یا آرشیتکت طراحی یک خانه مسکونی را انجام می دهد. اما دقت کافی صرف آن نمی کند و با مشتری طرح را چک نمی کند. بعد از اجرای نقشه، مشتری در بازدید متوجه می شود که بخشی از خواسته او در ساختمان ساخته شده دیده نشده و معمار به سلیقه خود و برای زیباتر شدن بنا از گچبری و نورپردازی های مخفی استفاده کرده، حالا مشتری اصرار دارد که تمام گچبری و نورپردازی های انجام شده حذف شوند.
اگر معمار، طرح را قبل از اجرا با مشتری در میان می گذاشت، هزینه اصلاح این موضوع و رعایت خواسته مشتری، صرف چند دقیقه وقت و اصلاح نقشه بود. اما پس از ساخت، هم هزینه اجرای گچبری و نورپردازی انجام شده از دست رفته هم هزینه حذف و اصلاح آن به هزینه های کار اضافه می شود.
برای طراحی درست باید تمام ورودی ها از جمله؛ خواسته های مشتری، الزامات قانونی، الزامات داخلی کسب و کار، تجربیات و سوابق قبلی، استفاده شده و رعایت شوند.
معمولن این کار توسط یک تیم چند تخصصی انجام می شود که هر کدام از منظر تخصص خود، در طرح همکاری و مشارکت می کنند.
یعنی اگر یک نفر متخصص امور مالی در تیم طراحی حضور دارد، معنی آن این نیست که ایشان در مورد بخش فنی یا زیبایی شناختی طرح هم اظهار نظر کند، بلکه وظیفه او اینست که مدام بودجه طرح را کنترل و مراقب باشد هزینه ها از مقدار معینی تجاوز نکند.
به همین ترتیب اگر یک متخصص خرید و تامین در تیم وجود دارد، وظیفه او بررسی امکان تامین اقلام مورد نیاز طرح یا برونسپاری بخشی از آن است.
این یک برداشت اشتباه از کار تیمی است که همه اعضای تیم در همه موارد اظهار نظر و مداخله کنند.
پس از هر تغییر در طراحی هم مجدد باید همه موارد کنترل شود و اطمینان حاصل شود که این تغییر بر روی خواسته ها و الزامات محصول تاثیر منفی نگذاشته باشد و اعضای تیم طراحی هم مطمئن شوند از دیدگاه های مختلف تخصصی، تغییرات صورت گرفته اشکالی ایجاد نمی کند.
یعنی ممکن است تغییری از سمت مشتری درخواست شود که از نظر فنی ممکن باشد و باعث خشنودی مشتری هم می شود اما متخصص مالی تیم به خاطر بار مالی آن را نپذیرد یا مشروط به این شود که مشتری هزینه تغییر درخواستی را پرداخت کند.
#کسبوکار #کسبوکاراینترنتی #کسبوکارموفق #کسبوکارآنلاین #کسبوکارخانگی #کسبوکارمجازی #کسبوکاراینستاگرامی #کسب_و_کار #بوم_کسبوکار #کسب_درآمد #فروش #فروش_آنلاین #کسب_درامد #کسب_درآمد_اینترنتی #کسبوکاردرخانه #رشد_کسبوکار #کسب_کار #کارآفرین #کارآفرینی#مدیریت_کسب_و_کار#مدیریت_فروش#کسب_و_کار#موفقیت#موفقیت_در_تجارت#کسب_و_کار_اینترنتی #سودآوری #درآمد #درآمدپایدار #آموزش #سیستماتیک #حل_مسئله