دانش کسبوکار رو باید داشته باشید یا اونو تهیه، نگهداری و در دسترس کارکنان بگذارید
در نوشته شماره ۴ که در آن عوامل و منابع موثر بر کیفیت را معرفی کردیم، عاملی به نام روش ها و دستورالعمل ها هم نام برده شد.
یک بار دیگر مروری بر روی این عوامل خواهیم داشت.
برای هر محصول یا خدمت با کیفیتی نیاز است که دستکم ۴ عامل با کیفیت دست به دست هم بدهند:
نیروی انسانی شایسته، مواد اولیه مرغوب، ماشین آلات مناسب و روش ها یا به عبارتی دانش انجام کار.
هر کسب و کاری برای تولید محصول یا خدمت با کیفیت باید برای کارکنان خود پاسخ سوالات زیر را آماده و در اختیار آنها قرار دهد:
الف- چه؟
یعنی چه کاری باید انجام شود؟
مثال: دریافت سفارش
ب- چه وقت؟
مشخص شود در چه زمانی این کار باید انجام شود.
مثال: قبل از خرید، تولید یا انجام سفارش
پ- کی؟
توسط چه کسی این کار باید انجام شود؟
مثال: مسئول دریافت سفارشات
ت- کجا؟
کار باید در کجا انجام شود؟
مثال: حضوری نزد مشتری یا مجازی
ث- چرا؟
چرا این کار باید انجام شود؟
مثال: برای اینکه اطلاعات کامل سفارش و خواسته های مشتری دریافت شده تا از ارائه محصول یا خدمات اشتباه به مشتری جلوگیری شود.
ج- چگونه؟
کار به چه شکلی و چگونه باید انجام شود؟
مثال: برای اینکه چیزی از قلم نیافتد، از فرمی که به این منظور تهیه شده استفاده می شود. این فرم هم به شکل کاغذی در دسترس است و هم به شکل الکترونیکی از طریق وب سایت و اپلیکیشن.
آنچه که در بالا گفته شد نمونه ای از دانش سازمانی است.
دانش می تواند به شکل نقشه محصول، فرمولاسیون ماده شیمیایی، دستورالعمل تهیه یک ماده غذایی، طرح یک برنامه تلویزیونی و سرگرمی و نظایر آن باشد.
دانش می تواند حاصل تجربیات و سعی و خطای یک کسب و کار در طول زمان باشد که گردآوری شده و در اختیار کارکنان جدید قرار می گیرد.
معمولن دانش یکی از گرانبهاترین دارایی های کسب و کارهاست مخصوصن اگر در ذهن و جان نیروی انسانی کسب و کار هم جا گرفته باشد.
گاهی کسب و کارها برای کوتاه کردن زمان رسیدن به نتیجه، دانشِ کسب و کار را خریداری می کنند. اگر واژه انتقال تکنولوژی را شنیده اید، به این معنی است.
مثلن؛ یک شرکت داروسازی می تواند سال ها وقت صرف کند تا خود فرمول یک دارو را تهیه کند، یا با پرداخت هزینه یا قرارداد تقسیم سود، فرمول تولید دارو را از شرکت دیگری به دست آورد.
از هر طریقی که لازم و ممکن است، دانش کسب و کار باید فراهم شده و در اختیار کارکنان مربوطه قرار بگیرد. کسب و کار اجازه ندارد مشتری را موش آزمایشگاهی کرده و موضوعی را که دانش آن را ندارد، روی مشتری تمرین کند.
این دانش باید به شکل مناسبی در دسترس بوده ،از آن نگهداری شده و به روز رسانی شود.
#کسبوکار #کسبوکاراینترنتی #کسبوکارموفق #کسبوکارآنلاین #کسبوکارخانگی #کسبوکارمجازی #کسبوکاراینستاگرامی #کسب_و_کار #بوم_کسبوکار #کسب_درآمد #فروش #فروش_آنلاین #کسب_درامد #کسب_درآمد_اینترنتی #کسبوکاردرخانه #رشد_کسبوکار #کسب_کار #کارآفرین #کارآفرینی#مدیریت_کسب_و_کار#مدیریت_فروش#کسب_و_کار#موفقیت#موفقیت_در_تجارت#کسب_و_کار_اینترنتی #سودآوری #درآمد #درآمدپایدار #آموزش #سیستماتیک #حل_مسئله