اهداف و شاخصهای کسبوکارتو مشخص کن، رانندگی بدون مقصد و نشانگرهای داشبورد، عاقبت خوشی نداره!
واقعیت اینه که درباره موضوع این شماره به قدری مطلب تو فضای مجازی و اینترنت هست که بهتره به جای شرح دادن و توضیحات تکراری، به چند یادآوری بسنده کنم.
الف- وقتی هدفی تعیین می کنید، مطمئن بشید منابع لازم برای رسیدن به هدف هم در دسترس دارید. یعنی روی جیب بقیه، قانون جذب و با صدای بلند دادن زدن هدف ها خیلی حساب باز نکنید :).
ب- اگر هدف ها رو خیلی بزرگ و بلندپروازانه تعیین کنید، ممکنه توی مسیر دچار خستگی و یاس بشید. مثل کوه رفتن، ایستگاه به ایستگاه جشن بگیرید.
پ- بدون اندازه گیری و کنترل نمی تونید میزان به دست اومدن هدف و شاخص ها رو متوجه بشید و اشکالات احتمالی رو رفع کنید. اصلن مدیریت بدون اندازه گیری و کنترل مفهومی نداره!.
راننده ای که نشانگرهای داشبورد ماشینش خرابه، متوجه نمیشه چقدر دیگه سوخت براش باقی مونده، آیا سیستم خنک ماشین داره به درستی عمل می کنه؟ و…
اندازه گیری و دونستن این موارد باعث میشه قبل از تموم شدن سوخت و موندن تو جاده یا جوش آوردن و سوختن موتور، راننده بتونه پیشگیری لازم رو بکنه و جلوی یه اتفاق بعد و یا خسارت رو بگیره.
ت- شاخص های الکی و به درد نخور تعریف نکنید چون مجبور میشید بعد کلی داده و اطلاعات بیهوده هم برای محاسبه شاخص ها جمع آوری کنید و این اتلاف و سردرگمی ایجاد می کنه.
وقتی یه فروشگاه فقط به ضرب و زور تخفیف می تونه بفروشه، شاخص مقدار فروش به تنهایی گمراه کننده اس، فروشی که توش سود نباشه به چه درد می خوره؟
ث- فریب ظاهر اعداد و شاخص ها رو نخورید، نتیجه ها مهم ترند!.
اولین، بزرگترین، دارنده جایزه فلان، ارائه کلی نمودار رنگارنگ با وضعیت شاخص های عالی، سخنرانی کردن و برای خودتان کف زدن و هوار کشیدن، به تنهایی کافی نیست، باید نتایج کلیدی کسب و کار مثل؛ سودآوری، میزان واقعی رضایت مشتری، کالای برگشتی و ضایعات رو به دقت بررسی و راستی آزمایی کنید.
#کسبوکار #کسبوکاراینترنتی #کسبوکارموفق #کسبوکارآنلاین #کسبوکارخانگی #کسبوکارمجازی #کسبوکاراینستاگرامی #کسب_و_کار #بوم_کسبوکار #کسب_درآمد #فروش #فروش_آنلاین #کسب_درامد #کسب_درآمد_اینترنتی #کسبوکاردرخانه #رشد_کسبوکار #کسب_کار #کارآفرین #کارآفرینی#مدیریت_کسب_و_کار#مدیریت_فروش#کسب_و_کار#موفقیت#موفقیت_در_تجارت#کسب_و_کار_اینترنتی #سودآوری #درآمد #درآمدپایدار #آموزش #سیستماتیک #حل_مسئله