۱۱- نقش‌ها، مسئولیت‌ها و اختیارات هر کدوم از کارکنان کسب‌وکارتون رو مشخص کنید

نقش‌ها، مسئولیت‌ها و اختیارات هر کدوم از کارکنان کسب‌وکارتون رو مشخص کنید

سه تا کلیدواژه تو تیتر این نوشته وجود داره.

نقش: بهش عنوان شغلی، موقعیت شغلی و یا سِمَت هم میگن. مثل؛ مدیرعامل، مدیرفروش، کارگر تولید، مسئول سالن و…

خیلی تو این کلید واژه ابهام و اشکالی تو کسب و کارها نیست. هر چند بعضی وقت های عناوین شغلی عجیب و غریب یا غلط هم ممکنه ببینید.

مثال: تو بعضی از تولیدی های قطعات پلاستیک یه عنوان شغلی هست به اسم مسئول پلیسه گیری قطعات. کار این فرد اینه که قطعه پلاستیکی که از قالب خارج شد، پلیسه و بیرون زدگی مواد پلاستیکی از لبه های قالب که به شکل نامناسبی خودش رو روی قطعه نشون میده با یه کاتر تمیز کنه.

خوب مشکل کجاست؟

مشکل اینه که این عنوان شغلی برای کاری ایجاد شده که نتیجه نقصی در قالب هست. در واقع به جای اینکه قالب تعمیر و اصلاح بشه یه عنوان شغلی کاذب و اشتباه به کسب و کار اضافه شده و بعد یه مدت، هم نقص قالب و هم عنوان شغلی داخل کسب و کار، طبیعی فرض شده و پذیرفته میشه.

اما دو کلید واژه بعدی یعنی مسئولیت و اختیار داستان دارند!

مسئولیت(ها): برای درک مسئولیت لازمه اول معنی وظیفه رو بدونیم.

وظیفه، کاریست که به عهده یه شاغل گذاشته میشه. جمعش هم میشه وظایف، یعنی تمام کارهایی که اون شاغل بعد از پذیرفتن شغل باید انجام بده.

ممکنه یک وظیفه به چند نفر سپرده بشه.

مثال: در کافه مسئول دریافت سفارش، ویتر، پیش خدمت یا هر عنوان دیگه شغلی که به کار برده میشه، یکی از وظایفش اینه که از مشتری سفارش رو دریافت و بهش تحویل بده. این وظیفه براساس بزرگی کافه ممکنه به چند نفر همزمان داده بشه.

اما در ادامه همین وظیفه یه مسئولیت اضافه میشه که دریافت سفارشات طبقه همکف به یه نفر و دریافت سفارشات بالکن به نفر دیگری داده شده. در واقع انگار یه جور مرز بندی و ناحیه بندی وظیفه اس.

به عبارت دیگه؛ مسئولیت بخشی از وظایف یه عنوان شغلیه که قابل تقسیم شدن بین افراد نیست. ضرب المثل معروف آشپز که دو تا شد، آش شور میشه یا بی نمک، اشاره ای به همین موضوع داره.

نتیجه اینکه اگر در بخش دادن مسئولیت اشتباهی صورت بگیره و یه مسئولیت همزمان به افراد مختلف سپرده بشه، در نهایت کسی مسئولیت انجام یا انجام ندادن اون رو به عهده نمی گیره و به احتمال بسیار زیاد آش یا شور می شود یا بی نمک.

نگاهی به دور و برتان بیاندازین یه عالمه از این موارد می بینین.

اختیار(ات): یعنی محدوده مجاز تصمیم گیری. سخت شد؟

فرض کنید به مسئول دریافت سفارشات یا همون ویتر کافه یه سری وظیفه داده شده برای جذب مشتری مثل؛ تخفیف دادن و هدیه دادن به مشتری.

در اختیارات مشخص میشه که حداکثر اجازه برای تخفیف چقدره یا تا چه مبلغی می تونه به مشتری هدیه بده.

مثال دوم: برای خرید توی یه کسب و کار اختیار تصمیم گیری اینطوری تقسیم شده:
-مدیرخرید تا مبلغ یک میلیون تومن

-مبلغ بیش از یک تا ده میلیون با تایید مدیرعامل

-بیش از ده میلیون با تایید هیئت مدیره داره.

 

#کسبوکار #کسبوکاراینترنتی #کسبوکارموفق #کسبوکارآنلاین #کسبوکارخانگی #کسبوکارمجازی #کسبوکاراینستاگرامی #کسب_و_کار #بوم_کسبوکار #کسب_درآمد #فروش #فروش_آنلاین #کسب_درامد #کسب_درآمد_اینترنتی #کسبوکاردرخانه #رشد_کسبوکار #کسب_کار #کارآفرین #کارآفرینی#مدیریت_کسب_و_کار#مدیریت_فروش#کسب_و_کار#موفقیت#موفقیت_در_تجارت#کسب_و_کار_اینترنتی #سودآوری #درآمد #درآمدپایدار #آموزش #سیستماتیک #حل_مسئله

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *