۷ نکته در مورد بزرگترین محصولات شکست خورده
در گزارش سی بی اینسایت با موضوع” ۲۰ عامل شکست کسب و کارهای نوپا ” که در این نوشته هم به آن اشاره کردهام، اولین عامل شکست را عدم نیاز یا اقبال بازار به محصول با ۴۲ درصد فراوانی معرفی کرده است.
در گزارش دیگری همین موسسه به موضوع ” ۱۶۰ مورد از بزرگترین شکست محصولات” پرداخته است که گزیدهای از این گزارش را در ادامه می توانید مطالعه کنید.
در نمودار زیر شرکتها و برندهایی که دو و بیشتر محصول شکست خورده در این فهرست دارند، نمایش داده شده اند.
تعدادی از شرکتها و برندهای نام آشنایی که در این فهرست یک محصول دارند:
Nike, Ford, General Motors, Pontiac, Cadillac, Suzuki, Nissan, Facebook, DuPont, Blackberry, Oreo, HP, Disney, Atari, Sega, Pfizer, Glaxo Smith, Netflix, Twitter, Colgate
چه چیزهایی میتوان در این گزارش دید؟
- با وجود شکست های فهرست شده، هنوز آنها جزء موفقهای بازار هستند.
- بنظر نمی رسد فراوانی شکستها در مقابل موفقیت هایشان محسوس باشد.
- بدیهی است که شرکتهای پشت این محصولات شکست خورده، مشکلی از بابت هزینه کردن برای مطالعه بازار نداشتهاند و بعید است بدون مطالعه این محصولات روانه بازار شده باشند.
- سی بی اینسایت این محصولات را نوآورانه هم نامیده است.
- این موارد از نظر سی بی اینسایت بزرگترین شکستها هستند نه همه شکستها.
- بیشتر این برندها و محصولات آمریکایی هستند.
- متوجه نشدم که در این محصولات شکست خورده، اصرار بر نوآوری بوده؟ یا نیازی که اشتباه تشخیص داده شده است؟
استنتاج و نتیجه گیری:
- شناختن نیاز بازار، موضوع بسیار دشواری است طوری که بزرگان بازار هم در آن اشتباه می کنند.
- مطالعه بازار به روش موسوم به تست مامان، شما را به بیراهه می برد.(ر.ک به کتاب تست مامان)