۲۰- باید مشخص باشه که کارکنان چطوری و از چه راه‌هایی می تونن با داخل و بیرون کسب‌وکار در ارتباط باشند.

باید مشخص باشه که کارکنان چطوری و از چه راه‌هایی می تونن با داخل و بیرون کسب‌وکار در ارتباط باشند

خیلی از مشکلات کسب و کارها به طور عجیبی جزء موارد بدیهی و روشن است. یعنی به قدری روشن است که بی اهمیت از کنار آن عبور کرده و درست در این ناحیه  مشکل وارد می شود.

مثال:تلفن زنگ می خورد یکی از کارکنان گوشی را برداشته و پاسخ مشتری را می دهد، مشتری درخواست تغییری در سفارش خود را دارد، فردی که تلفن را برداشته با او وارد مکالمه شده و به مشتری اطمینان می دهد که درخواست او انجام خواهد شد!

دیدید به همین سادگی!

خوب مشکل کجاست؟ و چه شکل باید انجام می شد؟

الف- برای تماس با افراد بیرون سازمان باید کارکنان مجاز برای این کار مشخص شوند و شخص دیگری اجازه ارتباط و مذاکره با مشتری را نخواهد داشت.

دقت کنید این موضوع شامل گرفتن پیام نمی شود.

ب- در قراردادها و همکاری با بیرون سازمان هم باید افراد مجاز مشخص شوند. یعنی چه کسی اجازه دارد از طرف مشتری یا تامین کننده بیرون سازمان با ما صحبت کند.

این طور نیست که هر شخصی از طرف مشتری اجازه داشته باشد با شما وارد مذاکره شده و سفارش را تغییر دهد. حتی اگر شریک، همسر، فرزند و یا هر نسبت دیگری با او داشته باشد.

در کسب و کار سنتی و بازاری به این شخص می گفتند” طرفِ حساب” و اگر کسی به غیر از او راجع به معامله حرفی می زد بلافاصله در پاسخ می گفتند شما طرفِ حساب من نیستید!.

حالا همین را مودبانه تر و کمتر برخوردنده هم می شود گفت.

پ- باید مشخص کنید که ارتباطات به چه شکلی مجاز است؛ تلفنی، پیامک، ایمیل، مکتوب و…

ممکن است شما پیام ها و پیگیری های ساده را از طریق تلفن هم انجام دهید ولی تغییر در سفارشات که در زمان تحویل، مشخصات محصول/خدمت و یا قیمت تاثیرگذار هستند را لازم باشد مستند و مکتوب کنید.

 

مشابه همین موضوع برای ارتباطات داخلی هم کاربرد دارد.

یعنی هر فرد؛

-چه گزارشاتی؟
-به چه کسی/ کسانی؟
– از چه طریقی؟
– چه موقعی؟

باید بدهد.

به عبارت دیگر هدف از این کار اینست که اطلاعات به شکل درست در کسب و کار گردش کرده و مورد استفاده قرار گیرد.

 

#کسبوکار #کسبوکاراینترنتی #کسبوکارموفق #کسبوکارآنلاین #کسبوکارخانگی #کسبوکارمجازی #کسبوکاراینستاگرامی #کسب_و_کار #بوم_کسبوکار #کسب_درآمد #فروش #فروش_آنلاین #کسب_درامد #کسب_درآمد_اینترنتی #کسبوکاردرخانه #رشد_کسبوکار #کسب_کار #کارآفرین #کارآفرینی#مدیریت_کسب_و_کار#مدیریت_فروش#کسب_و_کار#موفقیت#موفقیت_در_تجارت#کسب_و_کار_اینترنتی #سودآوری #درآمد #درآمدپایدار #آموزش #سیستماتیک #حل_مسئله

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *