۱۰ عامل شکست کسب و کارهای ایرانی که باید به مطالعه سیبیاینسایت اضافه شود
مطالعه ایی توسط سی بی اینسایت در ایالات متحده انجام و طی آن به ۲۰ دلیل شکست کسب و کارهای نوپا پرداخته شده است.
این مطالعه در ایران به زبان فارسی ترجمه و مورد استناد و استفاده قرار گرفته است.
هر چند این ۲۰ دلیل یا عامل بسیار مهم هستند ولی نباید این گزارش را عینا و بدون بومی سازی در ایران مورد استفاده قرار داد.
به عنوان نمونه، این مطالعه در ایالات متحده انجام شده که در بالاترین رتبههای فضای کسب و کار قرار دارد و استناد مستقیم و تعدیل نشده آن در ایران که شاخص فضای کسب و کارش، دست کم ۱۰۰ پله پایینتر است، کار صحیحی بنظر نمی رسد.
در یک سلسله نوشتار به بررسی ۲۰ عامل شکست کسب و کار از منظر سی بی اینسایت خواهم پرداخت اما در زیر عواملی که در فضای کسب و کار ایران علاوه بر این ۲۰ عامل وجود دارد ذکر می شود.
رتبه نامناسب شاخص فضای کسب و کار ایران که بسیاری از عوامل دیگر را نیز در خود گنجانده.
- تغییرات یک باره و یک شبه سیاست ها و قوانین.
- نهادهای موازی قانون گذاری و مراجع قانونی که شناخت و پیش بینی رفتار آنها بعضا ناممکن است.
- نزدیک به نیمی از دسترسی به دنیای آزاد اطلاعات، زیرساخت ها و پلت فرم ها و ابزارهای مورد نیاز کسب و کارها، توسط ایران و الباقی توسط بقیه دنیا به روی کسب و کارهای ایرانی مسدود و بسته شده است و هر کسب و کار ایرانی باید کلیه هزینه اضافه و بیمورد برای موضوعاتی بپردازد که تقریبا در بقیه دنیا پرداخت نمی شود.
- قطع تقریبا کامل ارتباط مالی ایران با بقیه دنیا و هزینههای گزاف دور زدن این عدم ارتباط.
- امکان بازاریابی و فروش محصولات ایالات متحده بصورت بالقوه محدودیتی در هیچ نقطه از جهان ندارد اما شما محصول تولید ایران را به دشواری و بعضا با عوض کردن کشور مبدا می توانید به فروش برسانید.
- تورم لجام گسیخته و سقوط مداوم ارزش پول ملی.
- نا امنی شدید روانی و اقتصادی جامعه که تبعات آنها یک نوشته مستقل می طلبد.
- ابهام بیش از حد چشم انداز سیاسی و اقتصادی کشور یا از سوی دیگر چشم انداز ناامید کننده که مانع از برنامهریزیهای بلندمدت برای کسب و کار می شود.
- برندینگ ضعیف و منفی کشور ایران که بر روی محصولات و خدمات تولید ایران سایه انداخته.